GAMBIA 26.2 - 4.3.2016

Tiirat

Senegambia hotelli 26.2.2016

Lähtö 7.25 Helsinki-Vantaan räntäsateiselta lentokentältä. Välilasku Kanariansaarten Las Palmasissa. Perille saavuimme 15.30 ja lämpötila oli +38C. Bussimatka "ilmastoidussa" kulkuvälineessä kesti reilun tunnin ja olimme Senegambia hotellissa 17.00. Kirjauduimme hotelliin ja vaihdoin rahaa. Illallinen muuttui afrikkalaisen musiikin konsertiksi. Uni maistui.

Senegambia hotellin puutarha

Hangasoja

Kotu ja Banjul 27.2.2016

Herätys 7.00 ja hyväntuulinen oppaamme Mamadou W. Jallow odotti aulassa tunnin etuajassa. Ensimmäinen retki suuntautui Kotu Creekin alueelle. Mamadou matki taitavasti paikallisia lintuja ja aamupäivän mielenkiintoisin havainto oli savannivarpuspöllö. Kävelimme halki Fajaran golfkentän ja jatkoimme cycle trackin ympäristöön. Palasin puolenpäivän aikaan hotellille ja wc:n oven korjaaja saapui paikalle. Uinti- ja lepohetken jälkeen palasin vielä Mamadoun kanssa Kotu Greekiin. Kultakurppo löytyi oppaani avustuksella. Palasin hotellille 18.15 ja ensimmäinen todella hieno lintukuvauspäivä päättyi illalliseen hotellilla.

Näkymä Kotun sillalta

Oppaani Mamadou W. Jallow

Kultakurppo (Rostratula benghalensis)

Kultakurppo

Abuko 28.2.2016

Heräsin jo kuudelta ja aloitin päivän retkivalmistelut. Tänään lähdemme Abukon metsäalueelle heti aamupalan jälkeen. Oppaana on nyt Sainey Barry. Ajelimme Serrekundan taajaman kautta ja ihmisiä oli kohtuullisen vähän kaduilla, koska olihan sunnuntai. Abukon parkkipaikalla tapasimme jälleen englantilaisen bongariryhmän. Polun alkuosan metsät olivat tiheitä ja vaikka mielenkiintoisia lintuja oli havaittavissa, niiden kuvaaminen oli hankalaa. Eläinten orpokodin kuvauspiilossa vietimme hetkisen, mutta pian jatkoimme matkaa kohti Lamin Lodgea. Lounaan jälkeen matkamme jatkui paikallisen pienvenekapteenin opastamana läpi mangrovetunnelin. Hotellille palasimme hieman ennen viittä pienen autoremontin jälkeen. Päivän lajeista mainittakoon mm. afrikankeisarikalastaja, pensassininokka sekä liskohaukka. Hieno retkipäivä pilvisestä säästä huolimatta.

Abukon opastuspiste

Abukon metsä ja tarkkailutorni

Kirjotoko (Lophoceros fasciatus)

Kirjotoko

Brufut Woods 29.2.2016

Herätys 6.45 ja aamupalalle 7.30. Mamadou odotti parkkipaikalla 8.00 ja tänään retkeilemme Brufut woodsin alueella. Hotellin taksivalvojan ja oppaani välille syntyi sanaharkka retkestä ilmoittamisesta ja matkaan päästyämme paikallinen poliisi pysäytti ja huomautti viallisesta rekisteri- kilvestä. "That's Afrika" Mamadou totesi. Perillä maisema oli avoimen pensaikkoinen ja paikallisen oppaan avustama löysimme pitkäpyrstökehrääjän, naaraan sekä puolen tunnin etsinnän jälkeen upean koiraan. Lisäksi hieno kuvauskohde oli valkonaamapöllö. Illan viimeiset hetket vietimme vaimon kanssa valtameren luontoa ja auringonlaskua tarkkaillen. Muutamia pääskyjä muutti rantaa pitkin pohjoiseen.

Brufut Woods

Nauhakehrääjan löytöpaikka

Nauhakehrääjä (Caprimulgus climacurus)

Nauhakehrääjä

Farasuto 1.3.2016

Herätys tuuliseen ja pilvisen säähän kello 6.45. Aamupalan jälkeen kahdeksalta lähdimme oppaani Sainey Barryn kanssa Farasuton metsä- ja pensaikkoalueelle. Ajoimme tunnin itään ja ohitimme Brikaman taajaman, jossa liikenteen sekamelska oli melkoinen. Perillä mukaamme liittyi nuori lintuharrastaja, joka etsi meille mielenkiintoisia kuvauskohteita. Hän sanoi nähneensä metsässä kobran ja itse näin pienessä vesialtaassa puolitoistametrisen krokotiilin. Mielenkiintoisia lajeja olivat silmälasihaikara, guineanviolettiturako, malakiittikäki sekä savannikotka. Paluumatkalla pysähdyimme paikallisella riisipellolla, josta löysimme mm. afrikankapustahaikaran ja keltapäähaukan. Sainey jätti minut hotellin viereiselle tielle taksikontrollereita välttääkseen. Iltapäivällä kuvasin lintuja parvekkeeltamme ja sääkin muuttui aurinkoisemmaksi sekä helteiseksi.

Brikaman kaupunki

Farasuton metsäalue

Guineanviolettiturako (Musophaga violacea)

Guineanviolettiturako

Tendapa 2.3.2016

Tänään on tiedossa mielenkiintoinen koko päivän retki Tendapan alueelle. Herätys kuuden aikoihin ja Mamadou odotti vaimoani ja minua 7.30 hotellin edessä. Ajoimme Gambiajoen eteläpuolista uutta tietä ja matkalla näimme paljon pikkukyliä sekä ihmisiä kävelemässä tienvarsilla. Matkaa Tendapaan on 158 km ja olimme perillä Camp Tendapassa 11.30. Matkan viimeisten parinkymmenen kilometrin aikana linnut lisääntyivät ja näimme mm. kolme korppikotkalajia sekä muita petolintuja. Lounaan jälkeen odotettu veneretki Gambiajoen pohjoispuolen jokireiteille alkoi. Eri haikaralajeja näimme useita, kalastajalintuja, mehiläissyöjiä sekä kolme reilunkokoista krokotiilia. Paluumatkalle lähdimme 17.45, tosin teimme oppaamme Mamadoun autoon ensin öljynvaihdon? Hotellille palasimme 20.30. Todella ikimuistoinen lintu-ja kuvauspäivä.

Tendapa camp

Tendapan kuivaa heinikkoaluetta

Gambiajoen veneretki

Käärmekaula (Anhinga rufa)

Käärmekaula

Bijolo 3.3.2016

Tänään vietän päivän hotellialueella. On vaimon syntymäpäivä ja näitä pyöreitä vuosia juhlistimme shampanjalla ja illallisella läheisessä Green Mamba ravintolassa. Iltapäivällä retkeilin parin tunnin ajan hotellin viereisellä Bijilon metsäalueelle ja oppaana toimi Mustafa Trawally. Ilma oli aurinkoinen ja erittäin lämmin. Opas näytti minulle lintujen juottopaikan ja siellä onnistuin vihdoinkin kuvaamaan afrikanpikkukalastajan sekä puna- paratiisimonarkin. Juttelin oppaani kanssa malariasta, jonka hänkin on useasti sairastunut. Sadekaudella elo-syyskuussa moskiittoja on kaikkein runsaimmin ja myös sairastumisia.

Afrikanpikkukalastaja (Ispidina picta)

Afrikanpikkukalastaja

Punaparatiisimonarkki (Terpsiphone rufiventer)

Punaparatiisimonarkki

Päivänsankari Tarja Ja Mamadou

Kotu 4.3.2016

Viimeinen päivä Gambiassa. Aamulla retkeilin kolmen tunnin ajan Kotu Creekissä. Mamadou haki minut hotellilta 8.00 ja olimme sillalla kymmenessä minuutissa. Paikalla oli jo useita lintuharrastajia sekä myös oppaita. Viivyin sillalla puolisen tuntia ja kuvasin mm. sinirintakalastajaa. Jatkoimme jätealtaille ja matkalla oppaani löysi todella piilottelevan haikaran, joka oli onneksemme sinipikkuhaikara! Jätealtailla pääsin kuvaa- maan veden pinnassa liitävää räyskää. Jatkoimme sillan pohjoispuolelle ja palasin hotellille. Toivotin huippuoppaalleni hyvää jatkoa ja palasin hieman haikeissa tunnelmissa hotellille pakkaamaan. Siirryimme iltapäivällä lentokentälle bussilla, jonka ilmastointi ei toiminut. Bussin sisällä alkoi tuntua savun hajua, joten jouduimme vaihtamaan bussin toiseen. Lento Kanarinsaarille starttasi hieman etuajassa 16.50 ja lentokonetta vaihdoimme 19.30. Jatkolento Kanariansaarilta kohti Helsinkiä starttasi 20.45. Upealta lintu- ja lomamatkalta palasimme Helsinkiin la 5.3 aamulla 5.00 ja kotona Seinäjoella olimme 10.00.

Kotun infopiste

Kotun jokimaisema

Sinirintakalastaja (Halcyon malimbica)

Sinirintakalastaja

Loppukommentit

Retki Gambiaan oli monin tavoin onnistunut. Lämpötila oli jo aamuisin parissa kymmenessä asteessa ja keskipäivän kuuminta hetkeä lukuun ottamatta retkeily sujui aurinkoisessa ja miellyttävässä säässä. Lintuoppaan voi varata jo ennen matkaa tai Kotun sillalla. Opas on todella tarpeen, koska suuri osa Gambian 600 lintulajista ovat suomalaiselle lintuharrastajalle uusia. Lisäksi oppaat viestittävät toisilleen päivän mielenkiintoisia havaintoja ja esim. nauhakehrääjää en todellakaan olisi löytänyt ilman avustajaa. Oppaat omistavat yleensä myös auton, joten taksikuskeja en tarvinnut lainkaan matkallani. Gambia on turvallinen maa, tosin varjopuolena on tiheästi toistuvat poliisien tarkastuspisteet, joista oppaan avustuksella selviää ongelmitta. Ihmiset ovat ystävällisiä ja auttavat mielellään turisteja. Itselläni oli koko matkan ajan lintuopas apuna, joten vältyin bumstereiden liialta innokkuudelta. Tutustuin ennakkoon Dave Gosneyn lintupaikkaoppaaseen ja videoon. Kuitenkin paikallisten lintuoppaiden mukaan Gambian luonto muuttuu jatkuvasti ja moni hieno lintupaikka on menetetty uudisrakentamisen vuoksi. Olimme ainoastaan viikon matkalla, joten monta hienoa lintupaikkaa jäi vielä näkemättä. Erityisesti sisämaan ja etelän rannikon lintukohteet haluan vielä tulevaisuudessa kokea.