GAMBIA 3.11-17.11.2023

Krokotiilinvartija

3.11.2023 Saapuminen Gambiaan

Aamulla oli aikainen herätys lentokenttähotellissa. Hieman aamukuuden jälkeen tapasimme ystäväpariskunnan Helsinki-Vantaan lentokentällä. Ensin lento Riikaan, josta jatkoimme Barcelonaan. Ikävän viisumiepäselvyyden vuoksi jatkoimme matkaa kahdestaan Tarjan kanssa kohti Gambian Banjulia. Vauhdikas lentokapteeni kiri puolentunnin lähtömyöhästymisen ja laskeuduimme Gambiaan aikataulussa hieman iltakahdeksan jälkeen. Paikallinen tanssiryhmä esiintyi lentokentän ulko-ovella ja myös pakollisen parinkympin turvamaksun jälkeen pääsimme siirtymään Tamala Beach hotelliin. Ilma oli näin iltamyöhälläkin todella kuuma ja kostea. Saimme vielä ilahduttavia uutisia ystäviltämme. He saapuvat myös Gambiaan hieman myöhässä aikaisin sunnuntaina.

Tamala Beach hotelli

4.11.2023 Kotu ja hotelliin tutustuminen

Aamulla heräsimme pirteinä hieman kuuden jälkeen. Lämpötila oli auringon noustessa jo +30C ja raikas merituuli puhalsi hotellihuoneen terassille. Nautimme ensimmäisen lomapäivän aamusta omalla terassillamme ja tuttuja lintuja alkoi kuulua ja näkyä. Kyläbulbulit ääntelivät tutusti ja merenrantaa seuraillen ilmestyi räyskiä, haarahaukkoja ja merimetsoja. Ennen yhdeksää lähdin kävelemään hotellilta kohti Kotun siltaa, missä paikalliset lintuoppaat kokoontuvat. Tapasin miellyttävän oppaan Omar Barryn ja hänen kanssaan lähdimme tutustumaan Kotun alueeseen. Heti sillan kaislikossa päivysti afrikanpikkukalastaja. Riisipeltojen läpi kulkevalla polulla näimme myös haaramehiläissyöjän, vihersäihkyjän, arfikan- ja vaaleasininärhen. Golfkentällä väistelimme urheiluharrastajia, mutta onnistuimme havaitsemaan arovarpushaukan ja harmaatuulihaukan. Savannivarpuspöllö aiheutti paniikkia pikkulintujen keskuudessa, mutta afrikankeisarikalastajan kuvaaminen jäi haaveeksi tiheässä pensaikossa. Iltapäivällä tapasimme pitkäaikaisen ystävän Mamadou Jallown, jonka kanssa suunnittelimme tulevien päivien retkiohjelmaa. Mikä mukava tapaaminen kuuden vuoden jälkeen.

Hotellin sisäänkäynti

Kobolttihaikara (Ardea melanocephala)

Kobolttihaikara

5.11.2023 Brufut Woods ja Tanji

Tänään suuntasimme heti kahdeksan jälkeen majapaikan eteläpuolella sijaitsevaan Brufutin metsään. Paikka on tuttu aikaisemmilta retkiltäni. Mamadou Jallow toimi lintuoppaana ja hänen serkkunsa Mutah kuljettajana. Tiet olivat surkeassa kunnossa. Mamadou mietti, miksei Gambian valtio tee mitään teiden parantamiseksi. Vajaan tunnin kuluttua olimme Brufutin metsäalueella, joka on valitettavasti kutistunut talojen rakentaminen vuoksi. Havaitsimme heti malakiitti- ja kuparikäen, joista jälkimmäinen oli minulle uusi gambialaji. Punaperäpiispa lennähti pesälleen. Laji oli yksi retken toivelistalla, koska vielä näin marraskuun alussa ne ovat kauniissa punaisessa juhlapuvussaan. Saimme oppaaksemme puiston vartijan ja jatkoimme polkua pitkin tiheään metsään. Nauhakehrääjä löytyi lepäämästä kuivien lehtien keskeltä, mutta yhtäkkiä oppaamme pysähtyi säikähtäen. Metsäkobra ylitti polun aivan edestämme. Paluumatkalla pysähdyimme Tanjin lintukeskukseen. Afrikanlintuhaukka päivysti tienvierustan pensaikossa ja onnistuin sen myös kuvaamaan. Palasimme puolenpäivän jälkeen majapaikkaan. Ystävämme olivat saapuneet Banjuliin ja vietimme mukavan yhteisen loppupäivän hotellilla rentoutuen.

Brufut Woods

Tanjin rannikkoa

Rääkkähaikara (Ardeola ralloides)

6.11.2023 Kotun veneretki

Majapaikkamme sijaitsee aivan Kotun alueella, joten retkelle hyviin lintupaikkoihin pääsee omasta majapaikasta. Kävelin jo ennen kahdeksaa Kotun pyöräreitillä, ja ystävälliset ohikulkijat toivottivat hyvää huomenta. Kaunomedestäjä lauloi äänekkäästi matkan varrella ja Kotun sillalla tapasin tutun oppaani Omar Barryn. Sovimme veneretkestä Kotujoelle hieman myöhemmin, mutta aluksi lähdin yksin Kotun altaille. Ei mitään ihmeellistä havainnoitavaa, ainoastaan kynsihyypät hyökkäilivät kohti tunkeilijaa. Kymmeneltä Omar oli valmiina veneretkeen ja yhdessä hollantilaisen kuvaajan kanssa lähdimme matkaan. Oppaamme meloi hitaasti venettä eteenpäin ja magrovepuiden oksilla havaitsimme afrikanpikku-, sinirinta-, kirjo- sekä vihdoinkin afrikankeisarikalastajan. Useita haikaralajeja saalisti rannoilla ja pikkukuovit ja valkoviklot ruokailivat rannoilla. Kotun sillalla vietin hetken oppaiden linturuokinnalla ja muutama piilotteleva valkosuomutimali ja isopunatasku käväisi juomapaikalla. Iltapäivällä kävelimme hetken meren rannalla.

Kotun opaskeskus

Valkoviklo (Tringa nebularia)

Valkoviklo

7.11.2023 Abuko

Tänään on ohjelmassa retki Abukon metsään. Tuttu retkiopas Mamadou odotti aamukahdeksalta hotellin parkkialueella. Vajaan tunnin ruuhkaisen automatkan jälkeen pysähdyimme Abukon viereiselle riisipellolle. Paikalliset viljelijät keräsivät riisisatoaan ja muutama kuvauskohdekin löytyi: rääkkähaikara, mustahuitti ja afrikanjassana ruokailivat kostealla pellolla. Ajoimme Abukon portista sisään ja pienen kävelymatkan jälkeen olimme lintutornilla pienen lammikon läheisyydessä. Arovarpushaukka lennähti lähipuuhun ja kaksi afrikanparatiisimonarkkia nahisteli äänekkäästi tornin vieressä. Päänsärky iski yllättäen, mutta oppaani haki minulle sopivan lääkkeen migreeniin. Jatkoimme reilun kilometrin luontopolkua eteenpäin ja saavuimme pikkukylään, jossa on kuvauskoju vesialtaineen. Nyt lintuja saapui vain vähän juomapaikalle, syynä kuukauden takaiset vesisateet, jolloin juomapaikkoja on runsaasti metsässäkin. Afrikanpikkukalastaja oli tulossa juomapaikalle, mutta sinirintakalastaja ajoi sen pois reviiriltään. Palasimme puolen päivän jälkeen hotellille ja paluumatka oli hidas ruuhkaisilla hiekkateillä. Iltapäivällä kävimme ystäviemme kanssa Cape Pointin Calypso baarin krokotiilialtailla.

Abukon riisipellot

Abukon metsä

Abukon opastuskeskus

Vaaleasininärhi (Coracias cyanogaster)

Vaaleasininärhi

Afrikanjassana (Actophilornis africanus)

Afrikanjassana

Arovarpushaukka (Accipiter badius) )

Arovarpushaukka

Calypso baarin allas

Kirjokalastaja (Ceryle rudis)

Kirjokalastaja

8.11.2023 Merihavainnointia ja Kotun veneretki

Aamulla heräsimme lämpimässä hotellihuoneessa, koska sähköt olivat poikki ainakin parin tunnin ajan. Aamupalan jälkeen päätin havainnoida hotellin rannassa merimuuttoa. Mitään erityistä ei löytynyt. Muutama räyskä lensi kaukana merellä. Kymmeniä haarahaukkoja ja afrikanvariksia päivysti rannan tuntumassa ruokaa etsien. Paikalliset asukkaat pysähtyivät tiedustelemaan kuulumisiani ja mitä lintulajeja olen nähnyt. Jatkoimme Tarjan kanssa rantakävelyä kohti Kotun siltaa. Tapasin oppaani Omarin ja hän jatkoi kävelyä pyöräilyreittiä pitkin kohti hotelliamme. Hänen opastuksellaan löysimme puussa lepäilevän savannivarpuspöllön. Iltapäivällä lähdimme ystäviemme kanssa takaisin Kotun sillalle ja teimme yhdessä reilun tunnin veneretken. Sovin oppaani kanssa myös tulevien päivien linturetkistä.

Hotellin ranta

Malakiittikalastaja (Corythornis cristatus)

Malakiittikalastaja

9.11.2023 Kotun golfkenttä

Tänään liikuin hotellin lähiympäristössä. Yksi syy Tamala Beach hotellin valintaan oli juuri sijainti. Olemme kävelymatkan päässä Kotun parhaista lintupaikoista. Kävelin rantareittiä Kotun sillalle, ja matkan varrella sain jo muutamia tarjouksia retkioppailta. Kotun sillalla tapasin vanhemman lintuoppaan ja hetken keskusteltuamme hän soitti oppaalleni Omarille. Pian hänen saavuttuaan olin keskellä mielenkiintoista keskustelua. Koska Suomesta ennakkoon sovitut retket osoittautuivat liian kalliiksi vakio-oppaamme kanssa, uusi oppaani Omar oli saanut eilen Kotun opastoimistolla syytöksiä lintuturistien kaappaamisesta itselleen. Paikallisen lintuyhdistyksen johtohenkilöiden avulla saimme tilanteen selvitettyä ja pääsimme retkeilemään golfkentän ympäristöön. Heti alkuun minulle uusi gambialaji, afrikanmetsäkalastaja. Odottamiani petolintuja kaarteli taivaalla, kaksi keltapää- ja yksi palmuhaukka sekä sääksi lensi etelän suuntaan. Haaramehiläissyöjä päivysti pensaikossa ja oli helposti kuvattavissa. Hotellilla Tarja kärsi kuumeesta ja flunssasta, joten suuntasin välittömästi taksilla lähiapteekkiin. Hotellin voimakas ilmastointi on aiheuttanut meille kaikille flunssan oireita. Iltapäivällä istuin tunnin ajan hotellin rannassa merimuuttoa seuraillen. Vihdoinkin ensimmäinen pikkutöyhtötiira ohitti havainnoijan. Myös riuttatiira ja sääksi suuntasivat etelään rantaa seuraillen.

Pyörätie Kotun sillalle

Pikkutöyhtötiira (Thalasseus bengalensis)

Pikkutöyhtötiira

10.11.2023 Farasuto

Päivän retkikohteena on Farasuton metsäalue noin tunnin ajomatkan päässä hotellista. Kahdeksalta oppaani Omar oli valmiina hotellin parkkipaikalla. Hänellä oli sovittuna autokyyti ystävänsä kanssa, mutta meidän piti käyttää paikallista taksiyritystä. Hieman outo käytäntö meidän mielestämme. Yhdeksältä olimme perillä Farasutossa ja aloitimme kävelemällä avoimemmalla, harvapuisella alueella. Afrikankuhankeittäjä söi hedelmiä puun latvassa ja muutama afrikaniibishaikara kaarteli taivaalla. Kuparikäki oli mukavasti kuvattavissa. Jatkoimme Farasuton metsään, jossa tarkkailimme hetken lintujen juomapaikan lajistoa. Afrikanlaulurastaan lisäksi havaitsimme mustakurkkukutojan ja harmaahunajaoppaan. Kaksi tuhkahuuhkajaa lepäsi puun oksalla. Tulikauluspiispa päivysti pensaan latvassa, miten kauniin punainen lintu pesimäpuvussaan. Silmälasihaikara löytyi altaiden pusikosta ja löysimme myös sen pesän. Vietimme paluumatkalla vielä hetken lintujen juomapaikalla, joka houkutteli myös useita muita lintuharrastajia paikallisine oppaineen tarkkailupaikalle. Ennen paluuta takaisin hotellille löysimme vielä rosvohaukan hylätyn rakennuksen katolta. Illalla pääsin seuraamaan punanokkatokon saalistusta, kun se pyydysti palmujen lehdistä päivälevolla olevia pikkulepakoita.

Farasuton metsä

Pitkäpyrstökottarainen (Lamprotornis caudatus)

Pitkäpyrstökottarainen

11.11.2023 Tanji

Flunssainen olo eilen illalla ja yölläkin mietitytti päivän retkelle lähtöä. Lähdimme kuitenkin sovitusti etelän suuntaan kohti Tanjin rannikkoa. Paikallinen taksiyrittäjä Fagidi toimi kuljettajana ja Omar lintuoppaana. Liikenne oli yllättävän rauhallista ja pääsimme kohteeseen kolmen vartin ajomatkan jälkeen. Paikka on minulle ennestään tuttu. Vilkas kalastajien ja paikallisen väestön kohtauspaikka. Kymmeniä puuveneitä oli rannan tuntumassa ja aina kalastusveneen saapuminen rantaan aiheutti kuhinaa satojen gambialaisten joukossa. Kalaa ostettiin suoraan kalastajilta ja osa kalasta suolataan ja jätetään viikoksi verkkopöytien päälle kuivumaan. Karikukkoja ja yksi pulmussirri etsi ruokaa rannalta laineita väistellen. Talvipukuinen pikkutiira teki ohilennon ja hieman kauempana merelle lensi räyskiä, riuttatiiroja sekä pikkutöyhtötiiroja. Jalo- ja pikkujalohaikaroita sekä kymmenittäin harmaapäälokkeja lepäili rannan pienessä sisämaajärvessä. Omar osti meille ensin vesimeloniviipaleet ja myöhemmin muutaman pienen banaanin. Välipalat helpottivat oloa todella helteisen rannikolla. Vielä ennen paluuta hotellille meidät ohitti keltapäähaukka lähietäisyydeltä. Sovimme oppaani kanssa hotellin viileässä aulassa vielä tulevien päivien retkistä. Virkistävän uinnin ja suihkun jälkeen kävimme Tarjan kanssa lounaalla. Ansaitun lepohetken jälkeen oli tarinan kirjoittamisen ja päivän kuvien tarkastelun vuoro.

Tanji

Pikkutiira (Sternula albifrons)

Pikkukuovi

12.11.2023 Isäinpäivä

Aamulla heräsimme isäinpäivään hieman surullisina ystävämme ja pidetyn lintuharrastajan poismenoon. Tänään on tarkoitus viettää koko päivä hotellilla. Nukuimme aamulla hieman myöhempään ja herättyämme istuimme terasillamme. Ryhmä paimenharakoita etsi syötävää nurmikolta. Aamupalalla havaitsin afrikanpikkukalastajan palmun oksalla. Palmuhaukka ylitti terassin äännellen. Päivällä nautimme brunssiruokailun ystäväpariskunnan kanssa ja kuuntelimme livemusiikkia. Onneksi vointi on meillä parempi ja huomenna on normaali päivä retkineen.

Oma uima-allas

Näkymä merelle

Hotellihuone

Sudenkorento

Paimenharakka (Ptilostomus afer)

Paimenharakka

Ilta ystävien kanssa

13.11.2023 Tujureng

Jo ennen kahdeksaa suuntasimme auton nokan kohti etelärannikkoa. Vajaan tunnin kuluttua olimme Tujurengin metsäalueella. Aloitimme lintujen tarkkailun hieman avoimemmalta pensaikkoalueelta. Oppaani Omar kertoi minulle, että keskikesällä paikalliset lintuoppaat järjestävät yhteisretken, jonka tarkoituksena on uusien ja ennestään tuntemattomien lintupaikkojen etsiminen. Tämä avoin pensaikkoalue oli yksi heidän lintupaikkalöydöistään. Viisi afrikantöyhtöhyyppää varoitteli edessämme, töyhtökiuru lauloi taivaalla, sahelinkottarainen istahti aidalle ja arka pensaslepinkäinen lauloi pensaan latvassa. Jatkoimme eteenpäin läheiselle makeanveden altaalle. Harmaapääkalastaja päivysti pylväässä vesialueen reunalla. Kannusfrankoliini äänteli ja pääsin sitä myös kuvaamaan. Kaksi harmaatuulihaukkaa istui puunlatvassa ja liskohaukka piilotteli pensaan keskellä. Noin parintunnin kävelyn jälkeen palasimme kohti hotellia. Pysähdyimme vielä Tanjin kalasataman rantaan. Viisi punakuiria etsi syötävää laskuveden ranta-alueelta ja pääsin vihdoinkin näkemään etelänselkälokin. Koska oli maanantai ja markkinapäivä niin liikenne oli todella ruuhkainen Tanjin kylässä. Päivä oli onnistunut, koska pääsin tutustumaan minulle uuteen lintupaikkaan ja uusia gambialajejakin löytyi muutama.

Tujureng

Karikukko (Arenaria interpres)

Lampi rannikolla

14.11.2023 Kartong

Normaalien aamurutiinien jälkeen pääsin tutustumaan minulle uuteen lintukohteeseen Gambiassa. Ajoimme länsirannikkoa etelään ohi Tanjin ja Tujurengin ja saavuimme reilun tunnin kuluttua Kartongiin. Alue on tunnettu vanhoista veden täyttämistä hiekkakuopistaan. Yhdeksän jälkeen paikallle alkoi ilmestyä lintuharrastajia oppaineen. Ruovikosta kuului outo kutsuääni ja laji osoittautui afrikansulttaanikanaksi. Naamioviheltäjäsorsia oli kymmeniä ja ruskohaikara lennähti etäämmälle tarkkailijoista. Retken ensimmäinen naaras ruskosuohaukka kaarteli lampien ympäristössä ja nuori rosvohaukka lepäili puun latvassa. Pikku-uikulla oli kaksi pientä poikasta. Parvi pelikaaneja ja afrikanpelikaaneja ylitti havaintopaikan. Ilma alkoi olla todella kuuma ja pidin hetken juomataukoa varjoisessa autossa. Kerroin oppaalleni Dave Gosneyn lintuvideosta ja jatkoimme meren rantaan. Kohta edessämme ruokaili kaksi hietatylliä. Odotettu gambiapinna vihdoinkin. Yksinäinen tundrakurmitsa päivysti hiekkadyyneillä. Palasimme takaisin majapaikkaan ja oppaani Omar lähti katsomaan sisartaan, joka oli synnyttänyt eilen esikoistyttärensä.

Kartong

Kartongin hiekkakuopat

Pitkäjalka (Himantopus himantopus)

Pitkäjalka

Rosvohaukka (Merops orientalis )

Rosvohaukka

Savannivahanokka (Estrilda melpoda)

Savannivahanokka

Tundrakurmitsa (Pluvialis squatarola )

Tundrakurmitsa

Hietatylli (Anarhynchus marginatus)

Hietatylli

15.11.2023 North Bank

Heräsimme aamulla jo viideltä, koska tänään retkeilisimme idässä Gambiajoen pohjoispuolella. Tavoitteena oli löytää elämäni ensimmäinen krokotiilinvartija. Tämä kaunis ja harvinainen kahlaajalintu viihtyy Gambiassa vain vuoden loppukuukausina, joten nyt oli siihen mahdollisuus. Ajomatka Farafennin sillan kautta Gambiajoen pohjoispuolelle kesti lähes neljä tuntia. Voimakas sumu haittasi kuljettajamme Fagidin ajoa, koska auton lasin huurtuivat ulko- ja sisäpuolelta. Saavuimme noin yhdeksältä Kaurrin kosteikkoalueelle, jossa lintu oli nähty edellispäivänä. Kävelimme oppaani Omarin kanssa tien varressa ja vain viiden minuutin kuluttua haaveeni toteutui. Tien oikealla puolella lietteellä tepasteli krokotiilinvartija. Mikä tunne nähdä tuo Gambian lintuoppaankin kannessa oleva kaunis kahlaajalintu. Myöhemmin löytyi vielä kaksi yksilö lisää. Ylitsemme lensi kruunukurkipari, mikä loistava havainto sekin. Aloitimme onnellisina paluumatkan Banjuliin. Petolintuja ilmestyi näkyviin puolenpäivän aikaan: gasellikotka kaarteli taivaalla, heinäsirkkahaukka päivysti sähköpylväässä ja töyhtökotka istui puun latvassa nokka auki. Ilma oli todella kuuma. Kävimme lounaalla Abcashotellissa ja päätimme tutkia Kampantin petolintujen juomapaikan linnustoa, mutta korkean heinän vuoksi emme päässeet alueelle. Lopuksi pysähdyimme Omarin kodin lähellä olevaan Bonton metsäalueeseen ja saimme mukaamme paikallisen oppaan. Hänen avustuksellaan pääsimme näkemään kaksi uutta pöllölajia. Savannihuuhkaja sekä valkonaamapöllönen torkkuivat korkealla puun yläoksilla. Kävimme paluumatkalla kuljetta Fagidin kotikylässä ja kuusi hiilisäkkiä nostettiin auton katolle. Olimme takaisin majapaikassamme iltapäivällä viideltä. Päivä oli todella onnistunut.

Kauurin tasanko sisämaassa

Valkonaamapöllönen (Ptilopsis leucotis)

Valkonaamapöllönen

16.11.2023 Lepopäivä hotellilla

Eilisen pitkän retkipäivän jälkeen päätimme viettää rentouttavan lomapäivän hotellilla. Hotellin allastyöntekijät ihmettelivät, kun Tarja ei ollut aamulla yksin terassillamme. Sain kuulla kommentteja poissaloistani linturetkien vuoksi. Mukavia ja aina ystävällisiä hotellin työntekijöitä. Aamun aikana ehdin tutkia ja nauttia eilisistä retkikuvistani. Kävimme päivällä Tarjan kanssa meressä uimassa. Lepäilimme huoneemme terassilla ja tarkkailin myös samalla lintuja hotellin lähialueella.

Hotellin ranta

Haarahaukka (Milvus migrans)

Tiheikköpunatasku (Cossypha niveicapilla)

17.11.2023 Paluu Suomeen

Viimeinen aamu Gambiassa ja heti aamupalan jälkeen kävimme selvittämässä hotellin aulassa mahdollisuutta muutaman tunnin jatkoaikaan hotellihuoneessamme. Koska asia selviäisi vasta hieman myöhemmin ennen puoltapäivää, päätin lähteä viimeiselle retkelle hotellin rantaan. Otin mukaani tuolin ja istahdin kamera sylissä aivan meren rantaan. Muutama kuntoilija hölkkäsi ohitseni. Hieman kauempana vieressäni makasi paikallinen mieshenkilö. Hetken kuluttua pari rantapoliisia lähestyi häntä ja he ryhtyivät selvittämään henkilön tilannetta. Nopean ruumiintarkastuksen jälkeen hän sai kuitenkin jatkaa matkaansa Cape Pointin suuntaan. Istuin tuolillani kamera sylissä reilun tunnin. Parvi lehmähaikaroita lensi meren rannassa ja yksinäinen afrikanpelikaani kaarteli ohitseni. Merellä lokkilinnut lensivät satojen metrien päässä ja päätinkin palata hotelliin. Valitettavasti emme saaneet lisäaikaa hotellihuoneeseemme, joten pakkaaminen oli tehtävä välittömästi. Lepäilimme hotellin uima-altaalla ilta viiteen, jonka jälkeen siirryimme taksikyydillä Banjulin lentokentälle. Illalla yhdeksän jälkeen lähdimme kohti Barcelonaa ja vielä yhden välipysähdyksen jälkeen saavuimme seuraavana iltapäivänä Helsinkiin. Kotona Suomessa olimme lauantai-iltana.

Auringolasku

Loppukommentit

Muutaman välivuoden jälkeen päätimme taas tehdä matkan Gambiaan. Linnusto on tässä Länsi-Afrikan maassa mielenkiintoinen ja ilmasto helteisen aurinkoinen. Osaavia lintuoppaita on paljon ja tällä kertaa valitsimme majapaikaksemme Tamala Beach hotellin, koska olimme vain kävelymatkan päässä Kotun laadukkaista lintupaikoista. Myös matkan ajankohta oli meille uusi, koska aiemmat matkamme ovat olleet vuodenvaihteen alkupuoliskolla. Nyt oli mahdollisuus havaita monet paikalliset lintulajit värikkäissä pesimäpuvuissaan. Olin suunnitellut Suomessa jo etukäteen retkikohteita ja kaksi ensimmäistä aamupäivän retkeäni tein vakio-oppaanani kanssa. Loput retkistäni oppaani toimi Omar Barry, jonka tapasin Kotun sillalla. Hän toimi erinomaisesti oppaanani, oli luotettava sekä avulias ja oli retkihinnoissaan kohtuullinen. Oli mukava tavata myös Sainey Barry, jonka kanssa teimme muutama vuosi sitten kolmen päivän matkan Senegaliin. Gambian tieverkosto on vaatimaton ja jatkuvat pääteiden korjaukset hidastivat lintukohteisiin siirtymistä. Liikenne on ajoittain kaoottista ja pölyistäkin, mutta liikenneonnettomuuksia emme havainneet parin viikon aikana. Korona on vaikeuttanut monen afrikkalaisenkin elämää, ja turismi ei ole palautunut normaaliksi vieläkään. Gambiassa on turvallista liikkua ja poliisien tarkastuspisteitä on paljon. Lentokentällä maksoimme muutaman kymmenen euron pakollisen turvallisuusmaksun ja näitä rahoja käytetään poliisien palkkaamiseen. Hotelli oli upeine uima-altainen hieno, mutta toistuvat sähkö- ja vesikatkot vaikeuttivat arkipäivän elämää. Vatsavaivat kuuluvat Afrikan matkailuun, emmekä myöskään me niiltä välttyneet. Koska tämä oli jo neljäs matkamme Gambiaan niin uusia lintulajeja havaitsin tällä retkelle kohtuullisesti 21. Retken lintulajien kokonaismäärä oli 190. Onneksi teimme pari päivää ennen kotiinpaluuta pitkän päiväretken sisämaahan ja pääsin vihdoin näkemään harvinaisen kahlaajalinnun, krokotiilinvartijan. Lintu komistaa Gambian lintuoppaan kantta ja sen kohtaaminen Kauurin kosteikolla kruunasi taas niin hienon Afrikan matkan.