TURKKI 15.-22.10.2022

Kroatian retki

16.10 Saapuminen Turkkiin

Saavuimme Vaasan lentokentälle lauantai-iltana ja lento Turkin Avsallariin lähti puoli tuntia myöhässä kello 22.40. Saapuminen Antalayan lentokentälle viivästyi lähes tunnilla voimakkaan ukkosmyrskyn vuoksi. Emme ole eläissämme nähneet niin voimakasta salamointia. Lentokentällä satoi rankasti vettä, vaikka edelliset viikot Turkin etelärannikolla olivat olleet todella helteiset. Noin tunnin matkalaukkujen odottelun jälkeen pääsimme pikkubussilla matkaan kohti Välimeren rannalla sijaitsevaa Avsallarin rantakohdetta. Ajomatkaa oli puolitoista tuntia ja yllättäen matkan puolivälissä kuljettaja pysäytti ajoneuvon tienvarren baariin. Kovasta rankkasateesta huolimatta selvisimme hotellille aamukuuden aikoihin. Hotelli oli hiljainen aikaisin aamulla ja kirjaudumme hotellihuoneeseemme nopeasti parissa minuutissa. Sää oli aamupäivän tuulinen ja sateinen ja hieman levättyämme kiertelimme hotellin lähiympäristössä. Muutama etelänharmaalokki lensi Välimeren rantaa seuraillen, tuttu västäräkki äänteli muuttomatkallaan ja parvi variksia pyrähti palmun latvaan. Tuuli yltyi uudelleen ulkona ja käväisimme hotellin viereisissä basaareissa ostoksilla. Iltapäivällä aurinko alkoi paistamaan ja pääsin tekemään lyhyen tutustumiskierroksen kameran kanssa hotellin rantaan. Banaanipensaiden lomassa vihelteli viisi arabianbulbulia. Pajulintu etsi syötävää ja muutama turkinkyyhky lennähti ylitseni. Palasin rantaan ja virtavästäräkki tepasteli rantakivillä. Vihdoin laji tuli kunnolla kuvattua. Illalla kaksi rantasipiä lenteli rannan tuntumassa ja selkälokki lensi länteen rantaa seuraten. Maukkaan illallisen jälkeen väsyneet matkaajat nukahtivat nopeasti.

Saapuminen hotelliin

Lisko rantakivellä

Lisko rantakivillä

17.10 Mesire Alani puisto

Aamu valkeni Turkin rannikolla pilvisenä, mutta lämpimänä. Lämpötila oli seitsemän aikaan jo hieman yli kahdenkymmenen. Koska sää oli pilvinen, sain aamun retkikaveriksi Tarjan. Kävelimme basaarialueen läpi päätielle ja kapusimme ylikulkusiltaa pitkin tien takana olevalle puistoalueelle. Onneksi oli maanantai ja saimme kävellä rauhassa puiston metsässä. Muutama närhi keräili käpyjä mäntyjen latvoista ja kuusitiainen lauloi. Turkinkyyhky istahti kivelle ja läheisen koulun liikuntatunnin oppilaat hölkkäsivät ohitsemme iloisesti tervehtien. Jatkoimme eteenpäin kohti Välimeren rantaa ja kävelimme takaisin kohti hotellia. Parvi muuttavia keltavästäräkkejä sekä haarapääskyjä muutti lännen suuntaan. Vajaan kymmenen kilometrin patikoinnin jälkeen nautimme ansaitut janojuomat. Iltapäivällä käväisin vielä hotellin rannassa. Lyhyiden päiväunien jälkeen lähdin hotellin rannan joutomaa-alueelle. Kaksi palmukyyhkyä ruokaili rantatuolien välissä. Virtavästäräkki oli edelleen näkyvissä ja punarinta tiksutti rantapensaassa. Lyhyen apteekkireissun jälkeen palasin hotellille ja sain kuvattua sähkölangalla lepäävää ruostepääskyä. Hieno lintupäivä hotellin lähiympäristössä.

Basaarialue

Ruostepääsky (Streptopelia senegalensis)

Ruostepääsky

18.10 Kargi stream

Aamuherätys hieman ennen kuutta islamilaiseen rukouskutsuun. Aamupalan jälkeen suuntasin kävellen Kargijoelle. Kotona karttoja tutkiessani huomasin joen hotellin läheisyydessä ja tänään päätin lähteä sitä tutkimaan. Viikonlopun runsaiden sateiden jälkeen joessa oli mukavasti vettä. Matkalla joelle näin saalistelevan pikkulepinkäisen ja töyhtökiuru ilmoitteli reviiristään tutusti viheltäen. Poikkesin päätieltä sivutielle ja joen rannassa oli jalkapallokenttiä. Paikallisten futispoikien lisäksi nurmella ruokaili useita keltavästäräkkejä. Kävelin joen rantaan ja kuningaskalastaja lennähti vastarannan ruovikkoon saalistamaan. Merimetso lepäili sähköpylväässä. Palasin hotellille hieman eri reittiä ja pensaikon säksättäjät olivat hernekerttuja. Kävin varaamassa auton huomiselle Alanyan retkelle. Sää oli iltapäivällä helteinen ja tein taas pienen kävelyretken hotellin läheiselle joutomaa-alueelle. Ruostepääskyt puhdistivat höyheniään sähkölangalla ja pikkulepinkäinen istahti kuivuneelle oksalle. Jatkoin havainnointia uimarannan laiturilta. Ainoastaan etelänharmaalokkeja ja yksi merimetso ohitti havaintopaikkani. Venäläisten lasten kerho saapui laiturille ruokkimaan pikkukaloja ja päätin palata hotellille. Muita päivän merkittäviä tapahtumia oli rouvan käynti hamamhieronnassa.

Reitti kohti Kargistream-jokea

Ruostepääsky (Streptopelia senegalensis)

Ruostepääsky

19.10 Dim Cayi-tekojärvi

Tänään teemme retken Dim Cayi-tekojärvelle, joka sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Alanyan koillispuolella. Tein jo eilen auton vuokrausvarauksen ja olimme Ali Babas Car Rent-toimiston luona aamulla yhdeksältä. Automaatti Renault saapui noin puoli tuntia myöhässä sovitusta ja pääsimme matkaan pilvisessä säässä. Reitti sisämaahan löytyi yhden u-käännöksen jälkeen ja pian olimmekin tekojärvellä. Järven ympärystie kierteli korkealla vuoren rinteellä ja korkeanpaikankammo oli koetuksella. Pysähdyimme maisemakuvauksiin ja pääsin melkein kuvaamaan männyssä ruokaillutta pikkutikkaa. Leppälintu lennähti tien yli. Padolla sukelteli merimetso ja talvipukuinen pikku-uikku. Yllättävän hiljaista linturintamalla. Paluumatkalla pysähdyimme Outlet-vaatekauppaan, mutta emme tehneet mainittavia asulöytöjä. Iltapäivällä tihkusateen loputtua lähdin perinteiselle joutomaaretkelle. Ei mitään erityistä nähtävää. Nuori pariskunta lähestyi havaintopaikkaani ja kysyin syytä rantaretkeen. En saanut vastausta englanninkieliseen kysymykseeni. Illalla käväisimme meressä uimassa, mukavan lämmintä on merivesi tähän aikaan Välimerellä.

Matkalla tekojärvelle

Pajulintu (Phylloscopus trochilus)

Pajulintu

20.10 Kargi stream ja urheilukentät

Hieno aamu. Aurinko paistoi ja lämpötila heti aamusta hellelukemissa. Hieman ennen yhdeksää lähdin aamuretkelle tutulle Kargijoelle. Pistäydyin ensin mäntypuistossa, mutta ainoastaan punarinta oli äänessä. Jatkoin kukkulan ohi joelle. Kävelin banaaniviljelmien ohi joen rantaan ja sininärhi lähti lentoon joen pusikosta. Joen vieressä on muutama jalkapallokenttä ja päätin tutustua niihin tarkemmin. Alanyasporin jalkapallonuoret saapuivat harjoittelemaan. Ainakin 150 västäräkkiä ruokaili nurmella. Keltavästäräkkejä oli muutama ja lapinkirvisiä vajaat kymmenen yksilöä. Harjalintu lennähti myös nurmelle ruokailemaan. Kävelin uudelleen joen rantaan ja pääsin onnekkaasti kuvaamaan kuningaskalastajaa. Nautin hotellialueen sillalla janojuoman ja paikallinen tatuointiliike tarjosi minulle palveluitaan huonolla menestyksellä. Palasin helteisessä säässä hotellille. Nokkavaurioinen pikkulepinkäinen päivysti puun latvassa. Iltapäivällä keskityin auringonottoon ja uimiseen ja tarkkailin lintujen liikkeitä hotellin terassilta. Näyttävä merirosvolaiva rantautui lähisatamaan.

Mesire Alani-puiston ylikulkusilta

Lapinkirviset

Harjalintu (Upupa epops)

Harjalintu

Nokkavaurioinen pikkulepinkäinen (Lanius collurio)

Pikkulepinkäinen

Merirosvolaiva

21.10 Kargi stream ja urheilukentät vielä kerran

Jälleen lämmin ja aurinkoinen aamu. Kaunis auringonnousu hotellin parvekkeella ja merenrantaa seuraileva jalohaikara aamupinnaksi. Jo ennen yhdeksää olin matkalla kohti Kargijokea. Mesire Alani puistoon matkan varrella alkoi kerääntyä paikallisia aamupalan nauttijoita. Ehkäpä perjantai on lepopäivä. Kävelin helteisessä säässä kohti jalkapallokenttiä. Kanahaukka teki kierroksen taivaalla ja päätin kiertää urheilukentät jalan. Västäräkkejä oli eilistä vähemmän havaittavissa, mutta onnistuin kuvaamaan harjalinnun. Kuningaskalastajia oli joella tänään kaksi. Lapin- ja niittykirvisiä tepasteli nurmikolla. Pysähdyin hetkeksi sillalle ja lähdin takaisin hotellin suuntaan. Paluumatkalla puistossa kikitti pikkutikka ja sain vihdoinkin kuvia myös männyissä ruokailevista kuusitiaisista. Iltapäivällä teimme tuliaisostoksia. Hotellin altailla esiintyi brasialainen tanssiryhmä. Miten hieno esitys. Illalla vielä tavaroiden pakkailua, koska huomenna on lähtö hotellilta jo 7.05.

Hotellin ostoskatu

Kuusitiainen (Periparus ater)

Kuusitiainen

22.10 Paluu Suomeen

Herätys aikaisin aamulla jo ennen kuutta. Olimme sopineet aamupalan jo puoli seitsemäksi ja saimme hieman kommentteja henkilökunnalta liian aikaisesta ruokailusta. No lopulta saimme juotua aamukahvit sovitusti. Bussi saapui hieman seitsemän jälkeen ja pysähdyimme vielä muutaman kerran noutamaan lisää turisteja lentokentälle. Bussimatkan puolivälissä pysähdyimme huoltoaseman taukopaikkaan ja saavuimme Antalayan lentokentälle 9.30. Passimuodollisuudet sujuivat jouhevasti ja lähdimme lentomatkalle kotiin aikataulun mukaan 11.30. Reilun neljän tunnin kuluttua laskeuduimme Vaasan lentokentälle ja ajoimme kotiin Seinäjoelle yhdessä pojan ja hänen vaimonsa kanssa.

Kuningaskalastaja (Alcedo atthis)

Hotellin lähiympäristön joutomaata

Loppukommentit

Turkin matkaa olimme suunnitelleet jo kymmenen vuotta sitten, mutta silloisten Marmariksen pommiräjähdysten vuoksi matka jäi tekemättä. Tein retkisuunnitelmia jo etukäteen Suomessa ja tällä kertaa päätin retkeillä ilman opasta. Onneksi hotellin läheisyydessä oli Kargijoki, jonka valitsin retkikohteekseni. Hyvä valinta. Sinnikkäällä aamu- ja iltapäiväretkeilyillä havaitsin 46 eri lintulajia. Valokuvaava turisti otettiin hyvin vastaan ja ainoastaan kulkukoirat aiheuttivat pientä jännitystä. En eritysemmin pidä koirista, mutta nyt selvisin niistäkin. Sää oli viikon alussa pilvinen. Linnut olivat mielestäni todella arkoja. Kahlaajalintuja en rantasipiä lukuun ottamatta havainnut lainkaan. Myös petolintuja olisin toivonut näkeväni enemmän. Hotellin sijainti aivan meren rannassa oli hyvä, mutta itänaapurin turistien määrä olisi voinut olla vähäisempi. Turkki sallii venäläisten maahanpääsyn ja siksi heitä oli niin paljon. Musiikki hotellin ruokailuissa oli puuduttavaa, ei italialaista oopperamusiikkia heti aamupalalla. Digikuvia kertyi matkan aikana 1023. Hyvä määrä ottaen huomioon ainoastaan kävelyretkeilyn hotellin lähiympäristössä.